Momenteel hebben veel werkgevers moeite met het vinden van nieuw personeel en het vasthouden van hun medewerkers. Experts geven aan dat je je niet blind moet staren op de functieomschrijving en cv. Kijk meer naar iemands vaardigheden!
In het artikel van De Ondernemer geeft Hans van der Spek, van adviesbureau Berenschot, aan dat weinig werkgevers vernieuwend zijn in hun aanpak om nieuwe medewerkers te vinden. De huidige, krappe arbeidsmarkt vraagt om vernieuwing en een andere aanpak wat volgens hem momenteel nog niet gebeurt. Zeker omdat in het nieuwste trendrapport, waar 2.000 HR-professionals antwoord gaven op verschillende vragen, naar voren komt dat bijna 80% het lastig vindt om nieuw personeel aan te trekken. Daarnaast heeft 43% moeite met het behouden van hun medewerkers. Dit percentage zal naar verwachting nog verder toenemen tot 50%.
De verwachting van Hans van der Spek was dat het personeelsbeleid hoog op de agenda zou staan bij bedrijven. Dit staat echter nog niet eens in de top 10 van belangrijke thema’s. Volgens hem moet er ook gekeken worden naar een ander type medewerker. Door nieuwe ontwikkelingen, producten en diensten verandert ook het type medewerker dat nodig is binnen de organisatie. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken hoe je je huidige personeel behoudt. Wil medewerker A weg wil bij het bedrijf, omdat het werk niet meer past? Kijk dan eerst waar deze medewerker binnen het eigen bedrijf terecht kan.
Er wordt ook nog steeds teveel vast gehouden aan functieomschrijvingen. Het advies? Laat de traditionele manier van werven los en kijk naar de vaardigheden van zowel huidig als nieuw personeel. Op deze manier kan je huidig personeel beter behouden en nieuwe medewerkers aantrekken.
Dat deze manier van werven zijn vruchten afwerpt, merken wij bij Daaf ook. Zowel bij onze eigen medewerkers als bij kandidaten kijken wij naar de vaardigheden van een persoon, niet alleen naar het cv. Zo ook bij onze nieuwe collega Mirjam. Zij merkte echter in haar zoektocht naar een nieuwe baan dat veel bedrijven vast blijven houden aan de functieomschrijving. “Ik heb jaren in de tv-wereld als redacteur gewerkt. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe baan in een nieuwe branche kreeg ik vaak te horen dat ze geen aanknopingspunten zagen met mijn cv in plaats van te kijken naar mij als persoon, wat mijn ervaring is en hoe mijn competenties en vaardigheden passen binnen de functie als Recruitment Consultant bij Daaf. Jeroen (mede-eigenaar van Daaf, red.) belde mij op om juist die aanknopingspunten wél te ontdekken en dat bleken er ook best veel te zijn!”, vertelt Mirjam.
Bedrijven die, net zoals Daaf, van de traditionele manier van personeelswerving zijn afgestapt, zijn ASR en AFAS. Vorig jaar alleen al solliciteerden er meer dan 1.400 mensen bij AFAS, die ook is uitgeroepen tot beste werkgever van Europa. Wat zij anders doen?
Heb jij nog andere tips? Laat het ons weten via info@daaf.nl!